Lantbruksdebatt

Efter att måndagen kändes helt hopplös är denna dagen mycket bättre! Håller på och arbetar fram en LIA, en LIA om rådgivning och jag har vågat ringa och fått tag i en fantastisk person som redan imorogn ska hjälpa mig. Tack för det! Jag tror det kan bli bra och jag tror att jag kan dra nytta av detta och lär mig nått, kasnke mer än på de andra liorna. Det är verkligen en sten som lättat!

Gårdagskvällen däremot var spännande. Då var det Lantbruksdebatt i Skövde med några tunga namn, bla Eskil Erlandsson, Helena Jonsson och Annika Bergman. Mycket snack blev det om vart politiken var på väg och vad som kommer hända men det var också snack om attityden. Attityden hos konsumenter, handlare, politiker och bönder. Frågan var om man verkligen var tvungen att imoptera så mycket mat som idag görs och varför den svenska konsumenten inte är beredd att betala för djurvälfärd och dess kostnader. Varför är det svenska köttet yrare än det danska, någon som har funderat på det? Jag blir nästan arg bara jag tänker på det och snälla (!) se till att köpa svenskt kött.

Det var också prat om attityden hos bonden. Attityden hos bönderna går från att vara bonde till att vara företagare. Det handlar så mycket idag om företagande på en gård och i framtiden ännu mer. De menade på att om några år kommer det krävas vidare utbildning för att driva gård, inte i det syftet att kunskapen inte finns utan för att man ska kunna låna pengar och få igenom ändringar på gården. De svenska gårdarna kan inte se ut som de gjorde för 50 år sedan.  

Attityd förändringen hos handlar bör ändras genom att visa den svenska bonden utåt, visa var maten kommer ifrån både på mejeri och köttsidan. Ja, Hjordnära är väl på god väg häromkring och Falköping och Skånemejeri har också reklamfilmer där de visar en levande gård, men snälla, mer, mer, mer! Men handlare var det ju nu, ica butikerna, coop, hur marknadsför de de svenska, närproducerade köttet? Coop butiken vi handlar i gör det inte. Det första man går förbi i den butiken då man kommer till köttdisken är oxfilé, en vakuum förpackad oxfilé med fin etikett (jag reagerade på den) med en stor skylt om vad den kostar, det som inte står stort och tydligt är ursprunget. I detta fall var det Brasilien eller Argentina, jag minns inte vilket. Kan man inte lägga fram det svenska köttet först i butik? Och allra först det närproducerade!? Ändra attityden!

Jisses, nu går jag snart upp på högvarv för detta tycker jag är stora frågor och man kan ju verkligen fundera på vad som händer framöver. Jag hoppas och lite tror att det närproducerade får ännu större framgång och tillslut inser även konsumenterna vad de faktiskt betalar för då de betalar mer för det svenska, närproducerade… Jag gissar att det finns många tyckande och tänkande runt detta men dehär är vad jag känner efter gårdagen.

Jag ber alla, kolla efter ursprunget och välj det svenska!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0