SLU - Uppsala

Ja ni, jag trodde att tankarna, efter ett besök på SLU i Uppsala, skulle klarna, men så är inte fallet! Det är bara ännu rörigare.
Åkte tidigt igår morse och kom upp till Uppsala vid 10 (efter snöoväder sista 5 milen) Vi började med en liten generell genomgång av alla SLU program och sedan skulle man välja ett institut att gå och titta på. Det kunde jag inte! jag var ju där för att kolla på både vetinerär och Husdjurs agronom så vi lyckades få till en privat visning efterårt. Var och kollade på vetinerä anläggningen och det var enort fina lokaler. Jag fick känslan av att "Jag vill"! jag vill nu! Så fint.. Fast när man gick ut därifrån fick man se till att tänka ett steg längre. Det går väl ann att gå där och ha 2 pasienter om dagen, hur blir det då man kommer ut i verkligheten?

Agromon å andra sidan fick jag inte rikigt grepp om. Vi pratade med en tjeje som gick andra året och två doktorander som hade gått ut för 2 år sedan. Man kan göra så mycket som husdjurs agronom. Läser man veterinär blir man veterinär.

Fick även reda på att de kommer sålla ut sökande med hjälp av högskoleprovet i år.. Först de som har 20.0 i gymnasie betyg och sedan kollar de på högskoleprovet... jag har inte en chans! Och inte har jag anmält mig till högskoleprovet heller.. Skit också. Varför finns det ingen som talar om detta för en!? Det har inte funnits att läsa på hemsidan särskilt länge men nu ser det ut så här:
  • Till 30 % av platserna används betygsurval med lottning som skiljekriterium.
  • Till 30 % av platserna används betygsurval med högskoleprovet som skiljekriterium bland de med lika meritvärde. Om inte heller högskoleprovet skulle kunna skilja de sökande åt används lottning som sista skiljekriterium.
  • Till 40 % av platserna används högskoleprovsurval med lottning som skiljekriterium

Jag gissar att man behöver ha uppåt 1,8 för att ens ha en chans. Jag är inte såpass smart! :´(

Det kasnke är agronom jag får gå iaf. Men som sagt, jag hade hoppats på att få en klarare bild och kasnke bli mer taggat på agronom än vad jag belv igår. Hur ska man veta att det är rätt..?

Som tankarna ser ut nu ska jag tjata till mig en efteranmälningsplats på högkoleprovet. ta en funderare på om jag ska läsa matte D och Fysik B igen för att försöka höja betyget eller inte. Det dumma är ju att jag har engelska och estetisk verksamhet kvar som är vg, jag tror inte jag får upp de betygen i vår.. Jag ska även söka till Oslo, då behöver jag inte göra någonting av betygen.

Hjälp mig!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0