Kall dag

Hujeda mig, sitter och kollar ut genom fönstret och det snöar på tvären. Jag vet hur kallt det är och är väldigt glad att jag sitter på andra sidan fönstret..

Imorse gick vi upp i hyfsad tid och följde med mamma och pappa och kollade på Vadsbo-Mjölks bygge. De ska för 70 miljoner kr bygga en ny ladugård med plats för 1100mjölkkor och lika många ungdjur. Bygget är på långa vägar inte klar utan det som står det idag är en ungdjurslaggård (kall) och plansilo.  I ungdjurslagården fanns det ca 500 kvigor idag. Det som var så förvånande var att när man kom in var det jätte lungt. Ja menar, tänk 500 djur på en liten (i förhållande till alla djur) yta. Det borde ju vara liv och ljud men ikke. Deras plan var att köpa in 150 små kalvar (kvigor) i kvartalet så de hade att fylla på med.

I oktober räknade de med att börja mjölka. De första kvigorna hade de seminerat 10 januari så det blir ju i början av oktober de kommer kalva. De seminerade 20 kvigor i veckan för de va var de trodde de klarade av. Tänk att ha 20 kalvningar i veckan, mamma mia! Japp, men klicka på bilden för att komma till vadsbo-mjölks hemsida!

Det var ett mycket spännande studiebesök och jag ser fram emot ett uppfäljande då det är färdiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0