vad väljer du?

Närproducerat eller ekologiskt?
Om jag ska svara rakt av på den frågan så säger jag närproducerat!

Är produkterna jag köper, mjölk kött m.m närproducerade vet jag att de kommer från en gård som inte ligger för långt bort vilket ger korta transporter. Det känns bättre än att välja det ekologiska alternativet där produkten till och med kan komma från utlandet.

Hjordnära mejer i Hjo är ett bra alternativ som jag gärna handlar av. (har väldigt god yogurh) Där kan jag till och med åka till de sju gårdarna sopm mjölkråvaran kommer från och de är inte mer än 6-8 mil. Ekologiskt kan vara bra, men de senaste säger att de släpper ut mer kväve än ett konversionellt jordbruk och sen är jag lite emot att mjölkpriset ska vara så mycket högre till de ekologiska. (det måste visserligen vara det då fodret är så mycket dyrare)

Hörde på P3 en dag att det var en exert som valde det ekologiska före det närproducerade, även om det ekologiska kom från utlandet. Detta för att få ett efterfrågan på det ekologiska så det tillslut kom till sverige.

Så nu frågar jag dig, vad väljer du?


Kommentarer
Postat av: Therese

Hej! Du har ju rätt i det du säger om transporter, jag håller med dig, i de fall man inte kan välja svenskt ekologiskt så ska man öppna ögonen för det närprodducerade. Men jag känner personligen att det är ganska dumt att spruta gift på den mat man ska äta. "Det är bara burfåglar och människor som skiter i sitt eget dricksvatten"... Men vad gäller övergödning i den ekologiska produktionen så skulle jag tipsa dig att läsa en väldigt spännande avhandling som säger precis tvärtom när de kollat på hela Sveriges lantbruk genom greppa näringen.



http://www.cul.slu.se/publikationer/Eko-prod-overg%C3%B6dning-syntes-web.pdf



Spännande debatt! Kramar i massor!

2009-11-04 @ 23:07:58
URL: http://cayha.blogg.se/
Postat av: Sanne

Narproducerat!

2009-11-07 @ 10:52:48
URL: http://sanniday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0